19-09-2021 — Jailhouse voorlopig weer dicht

De laatste persconferentie van dinsdag 14 september heeft de hele horecawereld flink op z’n kop gezet. De omstreden maatregel dat het vanaf 25 september uitsluitend nog op vertoon van een QR code mogelijk is om toegang te krijgen tot horecagelegenheden zorgt voor veel hoofdbrekens en discussies bij de exploitanten. Ook bij Jailhouse hebben we in de dagen na de persconferentie heel serieus naar de situatie gekeken en nagedacht hoe we hier als organisatie mee om moeten gaan.

Al onze medewerkers zijn vrijwilligers die zich voor hun plezier aan Jailhouse hebben verbonden. Wij zijn van mening dat je die vrijwilligers niet kan opzadelen met de onzalige taak om te controleren op een coronatoegangsbewijs en mogelijk mensen die al vele jaren vaste klant zijn de toegang te moeten weigeren omdat ze om wat voor reden dan ook niet in het bezit zijn van een QR code. Niemand gaat dat vrijwillig doen dus een coronapas controle aan de deur is simpelweg praktisch onuitvoerbaar. Daarnaast is het ook zo dat gewoon niet goed voelt. Een van de belangrijkste kernwaarden van Jailhouse is dat iedereen zich welkom moet voelen en deze maatregel staat haaks op die filosofie.

Na uitvoerig overleg met onze medewerkers én een aantal van onze vaste klanten hebben we tijdens een speciale medewerkersvergadering het pijnlijke besluit genomen om Jailhouse de komende weken weer op slot te doen. Het was prettig om te constateren dat dit besluit kon rekenen op het volledige begrip en de steun van zowel onze medewerkers als onze klanten. In dit stadium willen wij niet gaan werken met een coronatoegangsbewijs en daarmee de goede verstandhouding met (een gedeelte van) onze achterban op de helling te gooien. Dwars tegen de regels in gewoon open blijven zonder QR controle aan de deur is geen optie: bij controle lopen we het risico een grote boete te krijgen en die kunnen we ons na anderhalf jaar zonder inkomsten absoluut niet veroorloven.

We hopen natuurlijk van harte dat de QR controle aan de deur van tijdelijke aard is en dat er op korte termijn weer een beter werkbare situatie ontstaat. Ondertussen blijven wij ook nadenken over de toekomst en de te volgen route in het geval dat de QR code een (voorlopig) blijvertje blijkt te zijn, we kunnen tenslotte niet voor altijd de deuren gesloten houden.